dinsdag 10 april 2012

Mijn moeder ten grave gedragen


Vanmorgen mijn moeder ten grave gedragen. Zo heet dat. Dood was ze al zes dagen. Wat voegde het dus nog toe? Eigenlijk vooral dit: dat ik, haar zoon, met mijn vrouw en de zes kinderen die wij kregen, met ons achten daar waren. Da’s indrukwekkend. Wat doen we nog met z’n achten? Eigenlijk niets meer. Dát dus wel. Oma en mamma begraven. Haar lichaam de grond in laten zakken terwijl ze al lang en breed in de hemel zit… Zit. Want zo ken ik haar de laatste jaren, zittend. Pappa schuifelend door het huis en mamma zittend op haar verstelbare stoel.
’t Was een mooie begrafenis. Maar op een enkele opkomende snik in m’n keel na, bleven mijn emoties uit.
Totdat ik op Facebook deze prachtige foto van mijn collega Jaap Meijer zag:
Ik reageerde erop met: “Jaap, heb vandaag mijn moeder begraven. Deze foto is een perfecte verbeelding van mijn gevoelens tijdens deze dag. Bedankt.
Een uur later bekeek ik – alleen – nog eens aandachtig de foto. Ik herkende in de grote, brede boom mijn moeder, met haar brede takken beschutting biedend aan ons gezin. In de smalle bomen zag ik mijn vader verbeeld, dun, alleen, in tweeën gesplitst en op enige afstand van mijn moeder. In de rechte smalle boom zag ik hem zoals hij zich naar buiten uit: recht, dogmatisch, emotieloos. In de wat kronkelige boom daarnaast zag ik zijn alter ego, verborgen voor de mensen: met allerlei moeiten, gedachten en diepe emoties. Ik herkende mezelf… En in de vurige lucht boven de horizon las ik de glorende Hoop die zij en ik kennen: het komt eens goed allemaal.
En, God dank, ik moest vreselijk huilen. Minutenlang. Met diepe snikken en veel tranen.
Ik vertelde het even later aan Kathleen en m’n kinderen. Zonder schaamte. Ik houd van hen en van m’n ouders.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten