dinsdag 17 april 2012

Drie gedachten (2)


Liefde
Onze poes, Snoezel, duwt zijn lieve zachte kopje tegen mijn handen.
Ik kroel zijn halsje.
Hij spint tevreden.
Ik voel me geliefd.
Maar ik weet: hij denkt niet echt aan mij…
Hij houdt niet echt van mij…
Dat kunnen dieren niet.
Toch houd ik van hem!
Lieve poes!
Je leert me iets van onbekommerd liefhebben.
Zo schaars in de mensenwereld…

Schaamte
Jouw aardige collega, jouw prima baas, jouw oppervlakkige maar aardige kennis, jouw trouwe vriend. Ze hebben allemaal wel eens de meest lelijke dingen gezegd tegen hun man of vrouw, zoon of dochter of tegen wie ook maar. Daar vertellen ze niets over. Daar vertel jij niets over. Toch is het goed om dat steeds in je achterhoofd te houden: iedereen schaamt zich voor zichzelf.

Seksueel misbruik
Onvrijwillig seksueel aangeraakt. De zonde ten top. Het fijnste naast het naarste. Genot naast schaamte. Haat naast liefde. En tot de dood toe gemankeerd leef je verder. Mijn God, waar is uw genade?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten