maandag 26 maart 2012

Studenten over Schilder


Prof. dr. Klaas Schilder. In Wie is die man? Schrijven theologiestudenten over hem (zie ND 24-03-2012). Best wel positief. Eindelijk weer es. Zij lezen net als ik in 1980, toen ik 18 was, geheel onbevangen hun eerste Schilder-boeken. Ik weet nog dat ik na het in één ruk uitlezen van Christus en cultuur een paar dagen in een soort euforie verkeerde. En tijdens het lezen schoot ik zo nu en dan in de lach van het intense genot wat ik ervoer door zijn intelligente gedachten en de verwoordingen daarvan. En daarna smulde ik van z’n preken en z’n kerkbladartikelen. Niks geen ‘ware-kerk-gedachte’ of ‘exclusivisme’ of ‘verbondsautomatisme’. Daar zijn sommige van z’n volgelingen debet aan. Door overal waar Schilder ‘kerk’ schreef ‘GKV’ in te vullen. Schilder staat voor mij vooral voor: ruimte zoeken, wég van traditionalisme en terug naar God. Oftewel: reformatie. O ja, Schilder staat voor mij ook voor: mooi schrijven.

Schilder-boeken hoef je niet meer te kopen: klik hier voor bijna al z’n werken.
Klik hier als je geen idee hebt over wie ik het hierboven heb.

1 opmerking:

  1. Hiermee raak je een gevoelige snaar Rijk, kan helemaal invoelen wat je hier neergeschreven hebt.
    Ben er zelfs door in verwarring wat er na Schilder allemaal gebeurt is. Maar weetje, God is niet veranderd, ik zie een nieuw geslacht het lied van Gods bevrijding zingen, (naar aanleiding. van Psalm 51) Dat is pas echt verwondering!

    BeantwoordenVerwijderen