donderdag 29 maart 2012

Mijn luisterhouding bij preken


Larry Crabb
Hoe je een preek ervaart wordt heel erg bepaald door hoe je zelf bent gevormd, wat je hebt geleerd en wat je hebt meegemaakt. Dat kan dus in de loop van een leven veranderen, meer of minder drastisch. Met name het lezen van een aantal boeken van Larry Crabb veroorzaakte bij mij de meest drastische verandering. Sindsdien luister ik op deze manier naar elke preek die ik hoor:
  • wordt geloven in deze preek vooral beschreven in termen van ‘dingen al of niet doen’ of in termen van ‘waar gaat mijn hart naar uit’?
  • wordt in deze preek duidelijk gemaakt dat, wát we ook aan goede werken doen, het in de ogen van God een onooglijk klein beginnetje is van wat Hij werkelijk zou willen zien?
  • wordt in deze preek voldoende duidelijk gemaakt dat ik volslagen zondig ben, van nature egocentrisch ben en diep van binnen hevig teleurgesteld ben?
  • komt in deze preek naar voren dat vergeving een centraal thema is in onze relatie tot God én in onze relatie tot elkaar?
  • wordt in deze preek benadrukt dat onze zondige aard en onze zonden vooral onze directe naaste treffen (huwelijkspartner, gezin, familie, etc.)?
  • wordt in deze preek aangedrongen op ‘goed leven’ óf op een intensere relatie met God en de naaste?
  • wordt in deze preek Evangelie verkondigd, dat is: Christus maakte het weer goed tussen mij en God; Hij deed dat uit onuitsprekelijke liefde; ik mag nu delen in die liefde en die liefde uitdelen, in dit leven al maar in het komende eeuwige leven oneindig veel meer.
Ik mis nog steeds veel in GKV-preken…

Klik hier voor meer info over Larry Crabb.
Klik hier voor boeken van Larry Crabb.
Klik hier voor de website van Larry Crabb en NewWay Ministries

Geen opmerkingen:

Een reactie posten