vrijdag 18 mei 2012

Talige zaken (2) - Twittertaal


Wat is een belangrijk verschil tussen Facebook en Twitter?
Op Facebook vertel je over je leven, op Twitter roep je wat over een moment in je leven.
Twitter kent ook nog eens een beperking van 140 tekens per tweet.
Het roepen over een moment en die beperking tot 140 tekens maakt Twitter een ideale bron voor nieuwe taal. Temeer daar vooral jongeren actief zijn op Twitter. En jongeren zijn creatief.
Hieronder een bloemlezing uit mijn Twitter-account, en dan met name van mijn zoon Daniël (17).

Als je iets roept hoef je je niet aan de juiste spelling van eigennamen te houden.
Mijn zoon als hij op weg is voor een avondje uit in Dalfsen:
Dalfsuhhh
De herhaling van de laatste letter fungeert in tweets vaak als uitroepteken.

Als je iets maar niks vindt dat uit je dat met een nieuw woord:
#whatsapp trending topic… Pauper
en
nou die rockwell collectie is ook wel pauper…

Soms is een tweet voor een buitenstaander (wat ik soms ben, zelfs voor mijn zoon…) volslagen onbegrijpelijk:
Naar nadiaa en dan x naar zwolle bvf toe yeah
Mijn zoon vertaalde desgevraagd: “Ik ga straks naar Nadia [zijn vriendin, RG] toe en dan gaan we op een zeker moment naar Zwolle, naar het Bevrijdingsfestival. Heb ik zin in!”

Engelse woorden worden soms gewoon op z’n Nederlands gespeld:
Was nais in zwolle
en
Morgen lekker uitslapen #tjill

“Je weet toch?” aan het einde van een zin. Vast al wel eens gehoord. In afgekorte vorm functioneert het als een versterking van het zojuist gezegde:
Vanavond training #SterrenteamA3 . Wordt vast weer een spektakel” jeweet

Het bezittelijk voornaamwoord ‘mijn’ is gedevalueerd tot ‘me’ of zelfs ‘men’:
Hmmm welke broek zal ik aan doen? blauwe, donkerblauwe of me nieuwste

Juist hoofdlettergebruik, juiste interpunctie, juiste spelling, het hoeft allemaal niet in tweets:
Naar hedon mr polska in de buldingg
en
wow op bnn valerio heeft egt een leuke cap !!!

En soms ontroert een tweet van je zoon je:
Morgen grote dag, Oma word begraven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten