zaterdag 11 mei 2013

Boekomslagen (1) – Dick Bruna



Doordat ik pockets verzamel en verkoop via internet ben ik in het bezit van een respectabele hoeveelheid scans van omslagen van die pockets. Graag wil ik iets van de schoonheid van de ontwerpen van die covers aan jullie doorgeven.De eerste naam die dan opduikt is die van Dick Bruna. Hij ontwierp de omslagen van meer dan tweeduizend pockets uit de Zwarte Beertjes-pocketreeks. Voor hen die Dick Bruna enkel kennen van de Nijntjes-boekjes: daarvóór heeft hij veel meer getekend (en geplakt!) voor die pocketreeks.Ik neem je eerst nog even terug naar de tijd van vóór zijn werk voor de Zwarte Beertjes: de hardcover-reeks ‘Boek van de maand’ van uitgeverij A.W. Bruna & Zoon te Utrecht. Deze reeks verscheen in het begin van de jaren vijftig van de vorige eeuw. Hier komen ze.
Van de vijfde, zesde en tiende cover betwijfel ik overigens of die van Bruna zijn. Die zouden ook maar zo van Fiep Westendorp kunnen zijn. Wie helpt me? Hierna heeft Dick Bruna nog een paar covers ontworpen van de Atlas Havankreeks, ook van uitgeverij A.W. Bruna. Hier twee daarvan.

Dan nu de Zwarte Beertjes met covers van Dick Bruna. Ik begin met de eerste tien cover die hij voor de reeks ontwierp. In een volgend blog volgen er meer van zijn hand.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten