donderdag 16 augustus 2012

De jeugd van mijn vader (1): Buitenplaatsen


Op de achterpagina van het ND van vandaag las ik over de vele buitenplaatsen die Nederland rijk is: http://www.nd.nl/artikelen/2012/augustus/16/een-buitenplaats-geeft-veel-maar-neemt-ook-veel
Ik ben onlangs vrij diep gedoken in de woonomgeving van mijn vaders jeugd (hij is nu 89 en vertelt er graag over): Oud Over, Loenen aan de Vecht. Aan de weg waaraan hij woonde in een klein arbeidershuisje ligt aan beide zijden van de rivier de Vecht van Vreeland tot Breukelen een tiental van die buitenplaatsen. Mijn vader woonde schuin tegenover de buitenplaats ‘Kalorama’ (nu ‘Vecht en Lommer’) waar het gezin van oud-Kamerlid en -Staatssecretaris Annelien Kappeijne van de Copello toen woonde:

Ik heb er laatst gewandeld en begrijp nu helemaal dat tientallen rijke Amsterdammers in die contreien hun buiten of ‘lusthof’ lieten aanleggen: het is er paradijselijk mooi.
Ik ontdekte op internet een kaart van Loenen aan de Vecht uit 1741: http://imagebase.ubvu.vu.nl/cdm/singleitem/collection/krt/id/3232/rec/1

Wat mij verbaasde was dat er toen op het traject dat ik hierboven noemde maar liefst 33 buitenplaatsen en lusthoven waren! Elk met hun eigen interessante historie bovendien. In de periode van 1780 tot 1830 is het gros van die buitens helaas ontmanteld en met de grond gelijk gemaakt.
Jammer dat slechts een fractie van de nu nog bestaande buitenplaatsen in Nederland is opengesteld voor publiek. Laat in dit ‘Jaar van de Historische Buitenplaatsen’ (zie http://www.buitenplaatsen2012.nl/) de organiserende stichting zich er maar op toeleggen dat aantal te vergroten. Want het is een waardevol onderdeel van het cultureel erfgoed van Nederland.

4 opmerkingen:

  1. Hallo Rijk, op mijn zoektocht naar mijn familiegeschiedenis (Hoogeveen), Neemt Adriaen Cornelisz Hoogeveen (geb omstreeks 1648 te Loosdrecht) een belangrijke positie in. Zijn zoon Adriaan sticht het huis Vecht en Lommer rond 1726. Adriaan en broer Pieter bekleden functies als: Schout en schepen, Adriaan in secretaris van Heerlijkheid Croonenburg in 1746 wordt ie de rijkste man van Loosdrecht genoemd. Pieter pacht de Mijndersluis en woont enige tijd op Oud Over nummer 33. Later verhuist Pieter naar Utrecht.

    Groet,

    Henk Hoogeveen
    Zegveld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Henk en Rijk,

      Ik doe onderzoek naar deze familie Hoogeveen in Loenen e.o. en wat ik vind op internet is zeer verwarrend en tegenstrijdig.
      Heeft Henk een fragmentgenealogie ter beschikking van de twee broers Adriaan en Pieter, hun ouders en hun nazaten?

      Ik hoop van je te horen.

      Beste groet,
      Jochem Kroes, Gouda
      jochem.kroes@hotmail.com

      Verwijderen
    2. Beste Henk en Rijk,

      Ik doe onderzoek naar deze familie Hoogeveen in Loenen e.o. en wat ik vind op internet is zeer verwarrend en tegenstrijdig.
      Heeft Henk een fragmentgenealogie ter beschikking van de twee broers Adriaan en Pieter, hun ouders en hun nazaten?

      Ik hoop van je te horen.

      Beste groet,
      Jochem Kroes, Gouda
      jochem.kroes@hotmail.com

      Verwijderen
  2. Hallo Jochem, Ik heb de kwartierstaten van de desbetreffende familie van Adriaan Hoogeveen (de Oude) (baljuw en secretaris van Croonenburg) ligt begraven in de Hervormde Kerk van Loenen. Er is een grafsteen.
    Zijn afkomst is echter minder duidelijk. Lange tijd gingen we er vanuit dat het hier om Adriaan Corneliszn Hoogeveen ging, geboren te Kortenhoef, gedoopt te Oud Loosdrecht ca 1636. Adriaan de Oude is begraven tezamen met zijn huishoudster Kuijntje Arisz in de kerk van Loenen. Van Adriaan Corneliszn Hoogeveen heb ik echter 2 andere partners: partner 1e Ariaentie Gerrets getrouwd 8 mei 1672 te Oud-Loosdrecht. 2 e Partner: Niesjen Cornelis: getrouwd 11 februari 1680 te Oud-Loosdrecht. met 7 mij bekende kinderen. Van de eerste partner zijn geen kinderen bij mij bekend. Het zou kunnen zijn dat Adriaan (de Jonge) en (pieter) mogelijk de zonen kunnen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen